Konec januarja letošnjega leta je Slovenija dobila prvo stacionarno polnilnico utekočinjenega zemeljskega plina za tovorna vozila v Sloveniji, kmalu zatem v poletnih dneh pa tudi prva vozila na plin prevoznika Klemna Piškurja. LNG počasi postaja vse večji igralec na področju pogonskih goriv.

Vozila podjetja Klemen Transport s priklopniki.

Letošnje leto je bržkone nekakšna prelomnica na področju »zelenega transporta« v Sloveniji. Evropska unija si že dalj časa prizadeva razogljičenje evropskega prometa, kjer ima Slovenija kot tranzitna država zelo pomembno vlogo. Družba Butan plin je s pomočjo programa Connecting Europe Facility, del slednjega je tudi projekt SiLNG, odprla prvo polnilnico na utekočinjen zemeljski plin (UZP), ki je tako postala del maloprodajne mreže polnilnic. Evropska strategija za promet si namreč prizadeva vseevropsko oskrbo z utekočinjenim zemeljskim plinom, predvsem za prevoze na dolge razdalje.

 

V okviru tega programa pri Butan plinu načrtujejo še odprtje polnilnice v Ljubljani in Reki. Infrastruktura je delček mozaika »Sprejeli smo strategijo za zeleni promet, ki ima tri ključne postavke: zelena vozila, alternativne vire in boljšo organizacijo prometa,« je tedaj na otvoritvi povedala Violeta Bulc, evropska komisarka za promet. Za celovite spremembe bo poleg ustrezne infrastrukture pomembna tudi družbena in nenazadnje državna odgovornost, saj je le tako mogoče doseči optimalne rezultate.

 

Tega se dobro zavedajo tudi v transportnem podjetju Klemen Piškur, ki je svojemu voznemu parku, ki obsega prek dvesto vozil, dodalo še tri Ivecova vozila na UZP ter s tem kot prvi prevoznik v Sloveniji oralo ledino na področju čistejšega transporta.

Vozilo Iveco podjetja Klemen Transport.

»V skladu z našo poslovno strategijo, s katero želimo slediti trajnostnemu razvoju in varovanju okolja, smo prepoznali priložnost, da svojo floto tovornih vozil obogatimo z novimi in trenutno edinimi tovornimi vozili na LNG pogon. S tem že limo aktivno prispevati k smernicam EU o zmanjševanju toplogrednih plinov in k čistejšemu okolju, saj smatramo to za komparativno prednost tako pri naših cenjenih naročnikih kot tudi razvoju logistične dejavnosti,« je razloge za novo investicijo komentiral lastnik Klemen Piškur.

 

Za zdaj v Sloveniji sedem vozil, v Evropi prek 2300

V Evropi in svetu je za čistejše pogone zelo veliko zanimanje, v Evropi je trenutno registriranih 2300 vozil na LNG. V Sloveniji vsaj zaenkrat še ni pravega zanimanja za alternativne pogone. Na to vplivajo mnogoteri dejavniki, odprecej dražjega vozila (to je za vsaj 40 % dražje od dizelskega), še vedno relativno visokih cen plina (v primerjavi z Italijo in Hrvaško) ter nenazadnje tudi pomanjkanja infrastrukture, ki bi omogočala brezskrbno manipulacijo vozil. Trenutno je poleg stacionarne polnilnice v Sežani na voljo še mobilna polnilnica v Ljubljani.

 

V Sloveniji je trenutno registriranih sedem vozil na plin, od tega tri v lasti prevoznika Klemna Piškurja, dve ima tudi transportno podjetje Škerget Logistika ter eno pri Semenič transportu, testno vozilo pa imajo tudi pri uvozniku Benussi d.o.o.. Na vprašanje o morebitnih nadaljnjih investicijah v tovorna vozila na zemeljski plin v podjetju Klemen Transport so nam odgovorili: »Smo v fazi analiziranja učinkov pogona na LNG, saj navedena vozila uporabljamo slaba dva meseca, zato še nimamo izdelane konkretnejše strategije bodočih nabav. V vsakem primeru bomo skušali prednostno slediti trajnostnemu razvoju, pri čemer je treba omeniti, da vse blagovne znamke tovornih vozil pospeše no razvijajo različne alternative pogona, zato končna odločitev še ni sprejeta.«

 

Prednost za okolje in družbo

Ne samo da je utekočinjen zemeljski plin mnogo čistejše alternativno sredstvo za pogon, njegova poraba je tudi bistveno manjša, tudi do 15 odstotkov. Cene goriva pa se regulira nekoliko drugače, tu se lahko prevozniki dogovorijo glede na njihovo potrošnjo in je cena predmet dogovora med ponu dnikom in potrošnikom, a vsaj zaenkrat s precej visokimi trošarinami s strani države. Poleg cenovnih ugodnosti pa bomo z njegovo uporabo dosegli tudi veliko manj izpustov strupenih plinov v ozračje, pri tem pa tudi zmanjšali hrup v svoji okolici, kar je zelo dobrodošlo prijutranjih ali nočnih mestnih dostavah. Dobro bodočnost plina in alternativnih vidijo tudi v mengeškem podjetju, kjer verjamejo, da bo prihodnosprinesla spremembe v primerjavi z današnjimi pogonskimi gorivi in dodobra spremenila tovorni vozni park, in dodajajo, da bo razvoj tehnologije v tej sme-ri še zelo zanimiv, saj proizvajalci že sedaj neizprosno tekmujejo za primat na svetovnem tržišču.

 

Zalog za 200 let LNG je plin v tekočem stanju, ohlajen na minus 162 °C. Z utekočinjenjem plina se njegov volumen in gostota korenito zmanjšata, kar omogoča skladiščenje v manjših rezervoarjih, posle-dično pa tudi veliko večjo avtonomijo.Dostopnost plina naj bi bila po besedah družbe Butan plin veliko lažja in bolj zanesljiva, saj je trenutnih zalog za prek 200 let, kar ga uvršča med energente prihodnosti. Logistika je ključna »Razvoj motorjev na različna alternativna goriva je hitrejši od razvoja potrebne infrastrukture, zato je danes potrebno skrbno načrtovanje voženj in predvidenih postankov ter veliko prilagoditev na samih vožnjah, kar posledično pomeni več vloženega časa naših zaposlenih, tako voznikov kot tudi tistih v prometnih pisarnah.

 

Splošni vtis je zelo pozitiven in verjamem, da nas bo razvoj neopazno pripeljal do drugačnega odnosa in uporabe novih tehnologij, kot se je to skoraj neopazno zgodilo od prvega megaloman-sko velikega mobilnega telefona do današnjega pametnega telefona, ki je skrit že v uri, pa smo ob tem popolnoma navdušeni in s pričakovanjem zremo v prihodnost in nove modele ter rešitve,« je za konec povedal Klemen Piškur in s tem se zagotovo lahko strinjamo. V kolikor si želimo čistejše in lepše ter bolj zelene mobilnosti, bo moral prav vsak od nas, naj si bo država, potrošniki ali dobavitelji, primakniti košček k temu mozaiku.

 

Saj veste, tam kjer je volja, tam je pot!

Ford Tourneo Custom: Tudi kot blagi hibrid Ford tudi na področju gospodarskih vozil ne počiva. Nedavno je predstavil nove motorne sklope -Ford  Tourneo Custom bo imel 2.0…
Ford: Pet zvezdic tudi za elektrificirane modele Ford je poskrbel tudi za varnost pri elektrificiranih modelih. Novi Ford Explorer Plug-In Hybrid je bil ocenjen s petimi zvezdicami…
Jaguar Mk2: legendarni britanski avto praznuje 60 letnico Letos Jaguar praznuje 60. obletnico legendarnega avtomobila - Jaguar Mk2, ki je eden največjih britanskih avtov vseh časov. Izdali so…
Scania G 410 LNG: Švedski odgovor na novo ero v transportu Trajnostna mobilnost trka na vrata tudi v segmentu težkih tovornih vozil. Scanija se je nanjo dobro pripravila, njihov odgovor je…