×
Trucker.si

Iščite po portalu

Trajnostna mobilnost trka na vrata tudi v segmentu težkih tovornih vozil. Scanija se je nanjo dobro pripravila, njihov odgovor je jasen; Scania G 410 LNG. Tovornjak s pogonom na utekočinjen zemeljski plin (LNG), ki se je na našem testnem krogu izkazal kot dobra kupčija. Ta pa bi lahko bila še boljša, v kolikor bi tudi država imela nekaj več posluha.

Scania G 410 LNG
Utekočinjen zemeljski plin (LNG) je trenutno najboljša alternativa dizelskim agregatom. Foto: Tomaž Ficko

Nova era

Scania ima širok in raznovrsten spekter tovornih vozil. Njihov najbolj poznan je seveda ikonični osemvaljmik, ki je sen mnogim voznikom in mnogim, ki to še bodo postali. Toda časi se, hočemo ali nočemo, vendarle spreminjajo. Trajnostna mobilnost, kot so jo poimenovali vedeži, stremi k novi eri v transportu. Želja po čistem prevozu z nič ali zelo malo škodljivih izpustih postaja naša bližja prihodnost. Strokovnjaki iz Södertälja so strnili glave in pripravili odgovor tudi na to. Scania G 410 LNG je morda nova ikona, zvezda čistega in modernejšega transporta, nekoč, ko bodo osemvaljniki le še pozabljeni transportni dinozavri.

Scania G 410 LNG
Zmogljivosti motorja so podobne dizelskim agregatom. Foto: Tomaž Ficko

 

Tih in varčen motor

Vrnimo se k plinu. Scania G 410 LNG navzven  z izjemo nekoliko drugačnih rezervoarjev ne daje vedeti, da jo poganja utekočinjen zemeljski plin. Pravzaprav sta njen pogon razkrivali le manjši nalepki z napisom LNG na obojih vratih. Testna različica  ima 13-litrski motor, ki deluje po principu Ottovega motorja. Tako kot bencinski motor, tudi ta deluje s pomočjo vžigalnih svečk ter mešanico zraka in goriva. Ta motor je tudi bistveno tišji, poraba pa primerljiva tem v dizelskih agregatih. Mirno lahko zapišemo, da je udobje vožnje celo boljše, ravno zavoljo tišjega delovanja. Pohvaliti pa je potrebno tudi zmogljivost motorja, ki največjo moč pokaže pri 1900vrt/min. Največji navor 2000 Nm pa doseže med 1100-1400 vrt/min.

 

Testna različica ima 13-litrski motor, ki deluje po principu Ottovega motorja

Motorji s pogonom na utekočinjen zemeljski plin imajo prednosti, ki pa jih javnost premalo pozna. Poleg povsem primerljive porabe z dizelskim agregatom plin tudi bistveno cenejši (0,94 €/kg), kar prinese kar nekaj dodatnega prihranka. Seveda žal ni vse tako enostavno, kot morda zdi, premalo polnilnic in vsaj premalo pobude iz državne strani, preprosto terja svoj davek.

Scania G 410 LNG
Testno Scanio je na našem testu preizkušal tudi prevoznik Rok MIklič Foto: Tomaž Ficko

Kapaciteta obeh rezervoarjev skupaj znaša 740 litrov, v katere lahko spravimo okoli 310 kilogramov plina

Na našem testnem krogu, ki smo ga naredili iz Hoč pa do polnilnice v Sežani je poraba znašala okoli 26 kilogramov na 100 kilometrov. In ob dejstvu, da kapaciteta obeh rezervoarjev (300 + 430) znaša 740 litrov, lahko ugotovimo dobro avtonomijo. LNG rezervoarji imajo svojo specifiko, namreč najbolj optimalna gostota plina je pri -164 stopinjah celzija pod pritiskom 10 barov. V tem primeru lahko v rezervoarje spravimo okoli 310 kilogramov plina in upoštevajoč porabo naredimo dobrih 1200 kilometrov z enim polnjenjem.

 

Zeleno lepotico je poganjal trinajst litrski 410 KM motor

To pa so že povsem primerni dometi, a se moramo zavedati, da ne velja preizkušati čisto zadnji mej dometa, saj so stroški ob morebitnem povsem praznem rezervoarju sredi poti bistveno večji kot sicer. Zeleno lepotico je poganjal trinajst litrski 410 KM (330kW) motor ki je tudi najmočnejši v ponudbi med plinaši, moč pa se prenaša preko poznanega Opticruise 12-stopenjskega menjalnika, čigar ročica nahaja ob volanskem obroču.

 

Na test povabili Roka Mikliča –  Transport Rok Miklič

Ker smo v uredništvu želeli, da tovornjak preizkusi tudi nekdo s pristnimi izkušnjami v transportu, smo na test povabili tudi Roka Mikliča  ki v prevozništvu deluje že vrsto let, med tem, ko je njegovo lastno podjetje prav lansko leto praznovalo desetletnico obstoja. Miklič ima v svojem voznem parku 20  tovornih vozil Scania, zato ima tudi veliko izkušenj z njimi. LNG-jev tovornjak je tudi zanj predstavljal novo izkušnjo, ki pa ga ni razočarala.

 

“Plinski motor preseneča z zmogljivostjo in tihim delovanjem “je strnil misli Rok Miklič.” Ob primerni infrastrukturi in subvenciji je lahko dobra naložba”, je še dodal.

 

Scania G 410 LNG
Na test smo povabili Roka Mikliča, ki ima na področju transporta dolgoletne izkušnje. Foto: Tomaž Ficko

Voznikov prostor urejen in sodoben

Notranjost je poznana iz ostalih modelov. Tudi v tej so kakovostni materiali in sodobna armaturna plošča, ki vozniku ponudi vse kar potrebuje. Volanski obroč je opremljen z gumbom za tempomat in razdaljo njegovega delovanja. Testna Scania pa je bila opremljena tudi z predvidljivim (topografskim) tempomatom, ki vozniku močno olajša ekonomično vožnjo tovornjaka. Gledano v celoti je znotraj dovolj prostora, seveda pa je potrebno vzeti v zakup, da je v primeru dvojnih posadk potrebno razmisliti  o R kabini, ki bo prav tako na voljo v LNG izvedbi, serije S pa zaenkrat ostaja rezervirana za dizelske motorje. 

Scania LNG
Foto: Tomaž Ficko

Miti in resnice

Vozila na utekočinjen plin (LNG) imajo pravzaprav dolgo brado, a je v transportu relativno nova zadeva, ki je hkrati prinesla veliko odgovorov in verjetno še več vprašanj. Mnogo jih naleti na varnost v prometu. Gre za zemeljski plin v tekočem stanju, ki je ohlajen na -164 °C. Z utekočinjenjem zemeljskega plina se njegov volumen bistveno zmanjša, kar omogoča skladiščenje večje količine energije v manjših rezervoarjih. Pri njenem polnjenju je res da potrebna zaščitna oprema, a to predvsem zaradi nizkih temperatur skladiščenja.

Scania LNG
Polnjenje rezervoarjev je enostavno in traja okoli 20 minut. Foto: Tomaž Ficko

Težava je tudi infrastruktura

Utekočinjen zemeljski plin tudi ni eksploziven, prav tako tudi ne njegovih hlapi, zato za samo vožnjo ne predstavlja nič večje nevarnosti kot dizelski agregat. Veliko polemik je bilo tudi o njegovem dosegu. Na testu se je izkazal kot povsem solidnega, večja težava pa je zagotovo infrastruktura. 

 

Trenutno imamo v Sloveniji le eno polnilnico, mobilna enota v Ljubljani je zaprla svoja vrata, edina ostaja zaenkrat v Sežani.

 

V bližnji prihodnosti vrata odpira polnilnica na Hrvaškem, govora pa je tudi o novi v Ljubljani. Nemci s tem (še)nimajo težav, nasproti jim je stopila tudi država, ravno s svojo odločitvijo, da za obdobje dveh let oprosti cestnin električne in plinske tovornjake, kar je zagotovo mamljiva ponudba za vse, ki vozijo po njihovih avtocestah.

Slovenija tukaj žal še zaostaja, obljubljene so seveda spremembe tudi na našem trgu. Te pa bodo morale priti, v kolikor si želimo sprememb na področju ekologije in nenazadnje slediti evropski smernicam.

 

Scania G 410 LNG
Utekočinjen zemeljski plin se skladišči pri temperaturi -162 °C Foto: Tomaž FiIcko

Serija G – pregledna in prostorna kabina

Kabina pri seriji G je nižje nameščena in poleg aerodinamike omogoča tudi lažji vstop in tudi preglednost. Na voljo je v treh višinah. Nizki, normalni in visoki (Highline). G20 se pridružuje spalnim kabinam serij R20 in S20, ki so bile predstavljene lani s poudarkom na prevozu na dolge razdalje in namenjene strankam, ki potrebujejo optimalen prostor in najvišjo kakovost namestitve. 

Scania G410 LNG
Kabina G ponuja dobro prostornost in kakovostne materiale. Testna Scania je bila opremljena z eno posteljo. Foto: Tomaž Ficko

 

Volvo I-Safe je zapeljal na slovenske ceste Na slovenske ceste je zapeljal prvi Volvo I-Safe. Ponosni lastnik novega tovornega vozila je transportno podjetje Mlin d.o.o. iz Podbrezij…
Ecolution, dolgoročna rešitev z velikimi obeti  V zadnjih dneh lanskega leta smo podrobneje spoznali verjetno eno izmed najbolj obetavnih in uporabnih rešitev, ki jih ponujajo pri…
ABT Audi SQ8: 510 konjskih moči in 975 Nm za popolni užitek Tunning hiša iz Kemptena je vnovič poskrbela za povišan srčni utrip Audijevih oboževalcev. Na ceste prihaja ABT Audi SQ8, ki…
Slovenski avto leta 2020 postal Renault Clio Na Gospodarskem razstavišču v  Ljubljani je potekala prireditev Slovenski avto leta 2020. Laskavi naziv je tokrat  osvojil Renault Clio. V…